tisdag 30 oktober 2012

Blodiga häxfingrar


Får det lov att vara ett blodigt häxfinger? 

Jag och barnen bakade ett gäng nu i kväll och de blev faktiskt snäppet läskigare än jag trodde... Oavsett hur sugen man blir på att äta upp dem så är det ett snabbt, enkelt och uppskattat pyssel att hitta på tillsammans med barnen. 

Till ca 20 blodiga häxfingrar behöver du;
100 gram smör
1 dl socker
2,25 dl vetemjöl
20 sötmandlar
röd hushållsfärg


Och så här gör du; 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda snabbt ihop degen. Forma degen till fingrar, tänk på att de sväller under gräddningen. Lägg ut på bakpappersklädd plåt och pensla med lite uppvispad äggvita. Tryck ner mandlar som naglar och skär ett par skåror med baksidan av en kniv för att markera lederna. Låt äggvitan torka en liten stund pensla sedan på röd hushållsfärg. Grädda häxfingrarna i mitten av ugnen ca 10-14 min beroende på storlek. 


Mooahahahahaha!!!

14 kommentarer:

  1. åh de var vidriga!!...*gapskrattar...

    det där kommer bli lyckat och väldigt otäckt .

    Kram

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera
  2. Oj, de där var ju verkligen superläskiga!
    Men himla kul, får nog prova att baka några fingrar till helgen...:)

    SvaraRadera
  3. Dom där brukar vi också göra, tycker de är helt underbara!! Men jag tappar aptiten...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Haha - hu, lite för verklighetstrogna för mig..! :-D

    SvaraRadera
  5. Motbjudande som delar från styckmord, ungefär vad som ses på rättsmedicin, var hamnar barnen nästa gång när de ska eggas ordenligt och tycka att något är tillräckligt "häftigt"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då får jag helt enkelt offra mig och hugga av mitt eget finger=)

      Radera
  6. Hej!
    Bakade faktiskt likadana förra året, men tog sylt istället för karamellfärg... Sylten blev lite brunaktig så karamellfärg ska jag ta nästa gång!
    HalloweenBuu på dig!

    SvaraRadera
  7. Hua vad läskiga kakor! Jättefina! :)

    SvaraRadera
  8. Jättekul tips, vi har provbakade genast!

    SvaraRadera
  9. Blev också inspirerad, men mina fingrar flöt ut och blev "platta". Inte alls lika trovärdiga som innan ugnen. Nått tips på vad som blev fel? Eller hur såg dina ut efter gräddning?
    //Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte riktigt men degen får inte arbetas för länge, den ska bara precis nypas ihop. Men mina tappade också formen lite grann i ugnen.

      Radera
  10. Vilken rolig idé, såg först inte att det var något ätbart hihi

    SvaraRadera

Annonser: